КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [Ш], [Ж], [Ч], [Ш]
Пісенька про дружбу
Рано-вранці на лугу
Пастушок: «Ту-ру-ру-ру!»
Ніжна пісенька лунає,
З добрим ранком всіх вітає.
Так співає Петрик щодня та всіх з добрим ранком вітає.
Виконання вправи «Дудочка»
Губи свої — трубочку —
Перетворю на дудочку.
Уздовж вулиці іду
Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»
Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подути: Эу-Эу-Эу.
Прокинувся Ведмедик та теж дудить у дудку. Добрий ранок, квіточки, грибочки, жучки та павучки, вставайте та робіть зарядку!
«З фізкультурою ми дружим,
Різні вправи любим дуже!»
Ось так робимо зарядку. (Зарядка.)
Виконання вправи «Грибочок»
Ось грибочок-сироїжка.
Вгорі — «шляпка», знизу — «ніжка».
Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Виконання вправи «Жук»
У Жені в жмені жук дзижчить:
« Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»
Не хоче жук у жмені жить: «Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»
Женю, швиденько жука відпускай:
« Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»
Вдячно тобі він промовить:
«Бувай! Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»
Посміхнутися. Відкрити рот, не округлюючи губ, подовжено вимовляти звук [ж], поступово переміщуючи кінчик язика від верхніх горбочків до верхніх зубів.
Змійка з пастушком теж поспішають робити вправи.
Виконання вправи «Змійка»
Наші поперечні м’язи Звузять язичок одразу.
Легко м’язи ти напруж —
Став язик, неначе вуж.
Відкрити рот. Висунути язик якомога далі вперед, напружити м’язи, зробивши його вузьким, УтркмуВй´ ти: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
А жабки всіх кличуть умиватися.
Виконання вправи «Жабки»
Наберуть у криниці Свіжої водиці.
Будуть умивати,
Будуть промовляти: «Водичко, водичко,
Умий усім личко».
Жабки вмились та усміхаються ось так:
А у жабок-скрекотушок
Посмішки до самих вушок.
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1-2.
Пісня-гра «Калач» П. Демченко
Мишенята готують сніданок та пісеньку співають:
Я печу, печу, печу
Дітям всім по калачу,
Зверху маком потрушу,
В піч гарячу посаджу.
Випікайтесь, калачі,
У натопленій печі!
Буду Васю, буду Нату
Калачами частувати!
А приготували вони чай з солодким смачним варенням.
Чай Люблять всі пити,
Але його треба остудити.
Виконання вправи «Гарячий чай»
Ти чай духмяний Полюбляєш пити?
Спочатку його треба остудити.
Легенько подути кілька разів, зробити ковток — легенько втягнути ротом повітря; знову подути на чай і «відпити».
Усі приходять на сніданок, беруть чашку, п’ють чай та спілкуються. Давайте і ми зробимо чашки для чаю. Ось так:
Виконання вправи «Чашка»
Загорнули краї язика —
Вийшла чашка. Чудова яка!
Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Згорнути бокові краї язика у формі чашки. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Виконання вправи «Смачне варення»
Та покуштуємо смачного варення.
Ми варення скуштували,
Потім губи облизали.
Повільно облизати язиком верхню губу, роблячи рухи вліво-вправо. Рахунок: 1-2.
Слонику дуже сподобався чай. Він сьорбав його ось так.
Виконання вправи «Хоботок»
Неначе хоботок у слоненяти,
Я буду губи у напруженні тримати.
Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1-2.
Дуже смачний чай!
А зайчата всім настрій піднімали. Роздавали всім повітряні кульки. Ось такі.
Виконання вправи «Повітряна кулька»
Щоки, мов кульки, старанно надули.
Здулися кульки — щоки втягнули.
«Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1-2.
А у котика був такий гарний настрій, що він вирішив всім пісеньку заспівати та на гармошці зіграти. Ось так.
Виконання вправи «Гармошка»
На гармошці я заграю:
Рот відкрию — закриваю.
Свій язик «грибком» тримаю —
і його не відриваю.
Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок: 1-2.
Всім стало радісно, і вони заспівали «Пісеньку про дружбу» Гриненка:
Як в садочку нашому добре жити,
Між собою вміємо ми дружити.
В Нашім садочку,
В ріднім куточку,
Між собою вміємо ми дружити.
КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [л] [л´] [р], [р´]
Язичок на прогулянці
Пішов Язичок на прогулянку і зустрів подружку Наталочку. Вона сиділа на гойдалці і співала пісеньку «Ля-ля-ля!»
— Яка гарна пісенька! Я теж хочу поспівати та погойдатися.
— Сідай! — сказала Наталочка.
І Язичок став кататися на гойдалці. Ось так.
Виконання вправи «Гойдалка»
Ми на гойдалці гойдались.
Піднімались, опускались.
Як летіли вгору, — ух!
Перехоплювало дух.
Відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1-2.Пісеньку почули крокодил Гена та Чебурашка.
Яка чудова пісенька! А ми теж знаємо пісеньку та ще й граємо на гармошці.
Виконання вправи «Гармошка»
Ось послухайте: «Та-та-та!»
На гармошці я заграю:
Рот відкрию-закриваю.
Свій язик «грибком» тримаю —
І його не відриваю.
Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок:1-2.
Та так голосно заграли та заспівали, що почула конячка і давай пританцьовувати.
Я теж вмію співати та ще й танцювати. Ось послухайте!
Виконання вправи «Конячка»
Я конячка, сірий бок!
Цок-цок-цок-цок!
Я копитами стучу.
Цок-цок-цок-цок!
Якщо хочеш — підвезу.
Цок-цок-цок!
Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.
Язичок із задоволенням заспівав разом з конячкою.
Почула пісеньку пташка.
Моя пісенька теж чудова. Тьох-тьох-тьохі Заспівайте разом зі мною.
Виконання вправи «Голосні звуки» (повторити
протяжно на видиху а-а-а, е-е-е, о-о-о)
А ворона стала пташці допомагати. Утворився пташиний хор.
Виконання вправи «Хор голосних звуків» (повторити протяжно на видиху а-е-о, а-е-о, а-е-о)
Котик почув пісні та став сердитися. Він цілий день нявчить свою пісеньку, а її ніхто, крім нього, не співає. Вирішив покарати свого язичка. Мабуть, він тихо співає.
Виконання вправи «Неслухняний язик»
Лінькуватий мій язик.
Працювати він не звик.
Неслухняний язичок —
Покараю: шльоп, шльоп, шльоп.
Широкий, розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати* по ньому верхньою губою, промовляючи: пе-пе-ге.
А потім як занявчав, так голосно, що почу.-щ в небі літаки і ще голосніше загули мотори: тр- тр-тр. В морі пароплав затягнув свою пісеньку: /-/-/. А Язичок став підспівувати:
Виконання вправи «Пароплав»
Капітан капітану сигнал подає:
— Корабель мій назустріч твоєму іде.
Широко відкрити рота. Глибоко заховати язик, як при вимові звука [а]. Підняти язик до верхніх зубів і, промовляючи ла-ла-ла, робити кінчиком ритмічні удари по них.
Почули пісеньку пароплава та літака два друга Петрик та Іванко, радісно заспівали та ще й в барабан заграли.
Виконання вправи «Барабан»
Вчися бити в барабани: д-д-д, д-д-д —
Твій язик слухняним стане: д-д-д, д-д-д.
Злегка прикусити вказівний палець. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий звук [д]. Удари слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа.
Петрик так бив у барабан, а Іванко так співав, що Язичку стало дуже радісно. Він теж їм підспівував. Іванко зрадів і вирішив намалювати картину до чарівної пісеньки.
Виконання вправи «Муляр»
Наче мулярем працюю —
Піднебіння побілю я.
Я мулярем працюю —
Вам картину намалюю.
Відкрити рота. «Побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота й назад. Рахунок: 1-2.
Язичку так сподобалося всі пісеньки виконувати, що він обов’язково ще прийде сюди на прогулянку.
КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [c], [с´], [з], [з´], [ц], [ц´]
Казочка про сумного віслюка
Якось маленький віслючок засумував, що може тільки свою одну пісеньку співати: і-а-і-а. А йому так хотілось ще щось заспівати та добре навчитися розмовляти. Ось він і засумував.
Побачили віслюка жабки та давай гукати його до себе.
«Іди до нас та посміхнись разом з нами», — сказали жабки.
Віслюк посміхнувся. Ось так.
Виконання вправи «Жабки»
А у жабок-скрекотушок Посмішки до самих вушок.
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок:1-2.
Але не розвеселився. Бджілки прилетіли пісеньку віслюку продзвеніли з-з-з.
Віслючок, заспівай разом з нами!
Виконання вправи «Бджілка»
З квітки на квітку Бджілка літає:
Нектар і пилок У кошик збирає.
Ні хвилини не сидить —
І дзижчить, дзижчить, дзижчить.
Злегка відкрити рота. Тримати широкий кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти: дззз-дззз-дззз, сильно видихаючи повітря на кінчик язика.
Пішли разом з нами медок збирати. Ось так.
Виконання вправи «Хоботок»
Витягни губки,
Зроби хоботок —
Будеш, як бджілка,
Шукати медок.
Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1-2.
Тут почув віслючок, як його Петрик гукає: «Гей, віслючок, іди до мене, у мене є лопата. Будемо копати, разом працювати: раз-два!».
А віслючок ще більше засумував тому, що його язичок не хотів розмовляти.
Подивись, Петрику, мій язик лежить, як твоя лопата, і не хоче нічого казати і співати.
Виконання вправи «Лопата»
Мій язик широкий, як лопата,
Може на губі розслабленим лежати.
Широкий розслаблений язик злегка висунути з рота й покласти на нижню губу.
Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
— Віслючку, віслючку, іди до мене, обізвалася Марійка, на гойдалці покатаємося, і, може, язичок зрадіє і підхопить мою пісеньку «Ля-ля-ля».
Виконання вправи «Гойдалка»
Ми на гойдалці гойдались.
Піднімались, опускались.
Як летіли в гору, — ух!
Перехоплювало дух.
Язик торкнувся до зубів:
До верхніх і до нижніх.
Немов гойдалкою злетів
До хмарок білосніжних.
Раз, два, три — (ім’я дитини), повтори.
Відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби.
Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1-2.
Сонечко посміхнулося і заспівало свою пісеньку: а-а-а. Посміхнися зі мною, віслючок, і зразу зрадієш. Ось так.
Виконання вправи «Усмішка»
Рожеві губки усміхаються,
Біленькі зубки заховаються.
— Віслючок, зроби, як я, — застрибав парканчик.
Виконання вправи «Парканчик»
Я веселий, всім скажу —
Зубів парканчик покажу — ось так.
Зімкнути верхні й нижні зуби, посміхнутися. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Трілі-трілі-трілі-там — почулося десь близенько.
— Сідай до нас покататися на паровозику. Та щоб було веселіше, співай нашу пісеньку.
Виконання вправи «Паровозик»
Паровозик швидко мчить,
Що є сили він свистить.
Новою залізницею Хлоп’ята дружно граються.
Вперед-назад по колії В них паровоз катається.
Відкрити рот. Вигнути язик гіркою. Бокові краї спинки язика притиснути до верхніх корінних зубів. Рухати язиком вперед-назад, «катаючи» краї по зубах, неначе колеса по колії. Рахунок: 1-2.
Покатався віслючок, але таким сумним і залишився.
— Віслючок, іди до нас, — погукали ведмежата.— Допоможи нам дерево зрубати.
Виконання вправи «Рубання дров»
Раз-два-три,
Язичок, допоможи.
Замахнулися щосили —
Тільки тріски полетіли.
Пальцями зробити «замок». Завести руки за голову й зробити сильний видих.
Одночасно з рухом рук вимовити на видиху: «Ух!»
Став віслючок допомагати та пісеньку співати,
і не помітив, як язичок став силачем. Ось таким.
Виконання вправи «Язик-силач»
Язичок у нас — силач!
Як справжнісінький циркач,
В нижні зуби упирається,
Наче гірка, вигинається.
Відкрити рота. У пертися язиком у нижні зуби. Вигнути його гіркою й напружити. Розелабити. Рахунок: 1-2.
Ура! Тепер він може вже співати! Бачили? Віслючок потренував свій язичок так, що одразу почав
і розмовляти, і співати. І у нього піднявся настрій.´
Тепер я буду всі вправи виконувати, щоб краще розмовляти та пісеньки співати. А зараз я можу на гірці погойдатися та відпочити. Ось так.
Виконання вправи «Гірка»
Буде спинка язика,
Наче гірочка, крута.
Кінчик в зуби упираю,
Із напруженням тримаю.
Відкрити широко рот. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути бокові краї спинки до корінних зубів. Розслабити. Рахунок: 1-2.
Тепер я буду обов’язково сюди приходити та тренуватися. Як тут чудово!
Виконання вправи «Квіти»
Як духмяно пахнуть квіти!
Задоволені всі діти.
Кожен з них відчути рад Цей чудовий аромат.
Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: «Чудово!», «Який аромат!» тощо.
Література
1. Репина 3. А., Буйко В. И. Уроки логопедии. — Екатеринбург, 2005.
2. Різник Г. Е. Зошит для логопедичних занять. — Харків : Ранок, 2006.
3. Гінжелюк О., Дідусенко О., Федорович Л. Конспекти логопедичних занять із навчання правильної вимови звуків [р], [р’] у дітей дошкільного віку. — Запоріжжя, 2008.
Н.А. Міронова